Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, april 06, 2007

Als de pieper gaat laat ik alles vallen”




Door: Jan in t Groen

De inwoners van Kaatsheuvel kunnen sinds kort alle uitrukken van hulpdiensten volgen op 112kaatsheuvel.nl. De site wordt bijgehouden door Kaatsheuvelnaar Martijn van Bijnen,die ook al jaren fotografeert voor Brandweerspotters.nl. Het in beeld brengen van de hulpdiensten is hem met de paplepel ingegeven. “Mijn opa zat op de ambulancedienst. Als er ergens iets gebeurde ging ik met mijn vader, die altijd naar de scanner luisterde, kijken. Op zijn achtste zag hij voor het eerst een grote brand. Sindsdien ben ik met het virus besmet. “Toen mijn vader overleed ben ik zelf doorgegaan met fotograferen”, vertelt de 24 jarige. Gewapend met een digitale fotocamera en drie brandweerpiepers scheurt hij op zijn scooter door heel Midden-Brabant, om als eerste bij een calamiteit te zijn. “Ik ben er redelijk snel bij. Als de pieper afgaat laat ik alles vallen”, vertelt hij serieus. Tijdens ons gesprek gaan ineens diverse piepers af. Er is een brandje in Waalwijk. De fotograaf zit te springen op zijn stoel en loopt rood aan. “Ik moet weg, dit moet maar even wachten!”. En weg is hij. Na een half uurtje komt hij terug mét foto’s van het incident. “Sorry, maar als de pieper afgaat en ik kan niet weg, dan ga ik helemaal flippen”, klinkt zijn excuus. Zijn uit de hand gelopen hobby kent ook een keerzijde. Toen enkele jaren geleden in Kaatsheuvel in een korte tijd 11 auto’s uitbrandde, werd hij als verdachte opgepakt. ”Ze kwamen me op mijn werk ophalen en ik heb een halve dag vastgezeten”. Over het politieoptreden in de diverse gemeentes is hij wisselend enthousiast: “Van sommige agenten mag ik een calamiteit van dichtbij fotograferen, anderen proberen me op afstand te houden”. Volgens Van Bijnen is er de laatste jaren veel wildgroei ontstaan. “Er komen er veel te veel. Dat is niet goed voor de echte spotters. Gastjes van 12 of 13 jaar, die een toestelletje bij Blokker hebben gekocht kom je midden in de nacht bij een brand tegen. Die horen op bed te liggen”.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik vraag me af of die martijn wel werkt,want heel de dag achter de brandweer aan hollen,dat brengt geen brood op de plank lijkt mij.

09 april, 2007  

Een reactie posten

<< Home