Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, september 12, 2008

Ziekte dwingt tot stap terug

KAATSHEUVEL – Ria van Hoek voelt zich gedwongen haar baan als burgemeester van Loon op Zand tijdelijk neer te leggen.

De strijd tegen haar ziekte, en de intensieve behandelingen daarvoor, vragen de komende tijd al haar aandacht en energie. De gemeente Loon op Zand gaat daarom op haar verzoek bij de Commissaris van de Koningin vragen om een tijdelijk waarnemend burgemeester.

„Loon op Zand heeft recht op een adequaat functionerende burgemeester. Ik ben er helaas van overtuigd dat ik dat onder de gegeven omstandigheden niet waar kan maken”, schrijft Van Hoek in een persoonlijke brief aan raad, wethouders en gemeentemedewerkers.

Ria van Hoek, die eind dit jaar vier jaar burgemeester in Loon op Zand is, kampt al langer met gezondheidsproblemen. Begin dit jaar werden uitzaaiingen geconstateerd, en legde ze voor de behandeling haar werk tijdelijk neer. Eind april startte ze weer voorzichtig met haar werkzaamheden in het gemeentehuis. Maar de ziekte blijkt nog altijd niet onder controle, en wachten haar opnieuw intensieve behandelingen.
Van Hoek houdt de deur voor een terugkeer als burgemeester op een kier. „Ik kan niet in de toekomst kijken, wel kan ik omkijken”, schrijft ze in haar persoonlijke brief. „Ik mag terugzien op een bestuurlijke fijne periode, waarin ik mij meestal als een vis in het water heb gevoeld.” Verder noemt ze de contacten met college, raadsleden en medewerkers zeer waardevol. „En het contact dat ik mag hebben met onze inwoners is buitengewoon warm.” Volgens wethouder en loco-burgemeester Joop Bisselink is dit een slag voor college en voor gemeente. „Zeker omdat Ria zo’n drijvende kracht is. Wij vinden het zeer moedig dat ze deze stap gezet heeft. Het is ook echt háár beslissing geweest. Dat dwingt opnieuw veel respect af”, stelt hij.

Ook bij de politiek komt het nieuws hard aan, en is respect en begrip voor het besluit van Van Hoek. „Het is heel triest dat de ziekte zich zo manifesteert”, aldus CDA-fractievoorzitter Herman van Gulik. „We hopen op een goed en spoedig herstel.”

Volgens de provincie kan de benoeming van een waarnemer vrij snel rond zijn. In samenspraak met de gemeente wordt gezocht naar een geschikte kandidaat.