Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, maart 17, 2011

Loon op Zand blijft in de greep van verkeer

LOON OP ZAND – De grote verkeers­plannen voor het dorp Loon op Zand houden de gemoederen nog flink bezig. En dat zal de komende jaren nog wel zo blijven. Dat werd gisteravond opnieuw duidelijk bij een druk bezochte voorlichtingsbij­eenkomst in zaal De Wetering in Loon op Zand.

De gemeente gaf dit keer tekst en uitleg over de toekomstige verbin­dingsweg van de Bergstraat naar de Hoge Steenweg over bedrijven­park De Hoogt. Het is één van de vele verkeersplannen om het dorp Loon op Zand goed bereikbaar te houden en te verlossen van het ve­le sluipverkeer.

De ombouw van de N261 ( Mid­den- Brabantweg) speelt een hoofd­rol in deze plannen. Het dorp Loon op Zand krijgt in de toe­komst een geheel nieuwe ontslui­ting op deze drukke weg vanWaal­wijk naar Tilburg. Maar in het dorp zelf zal het verkeer ook ande­re routes moeten kiezen.

De nieuwe verbindingsweg Berg­straat- Hoge Steenweg over bedrij­venterrein De Hoogt laat nog wel even op zich wachten. Dit project staat voorlopig pas voor 2015 ge­pland, maar inwoners en onderne­mers mengen zich nu al volop in de discussie.

De ondernemers, verenigd in Be­langengroep De Hoogt, kunnen zich in grote lijnen vinden in de voorlopige plannen. Wel is voor hen een keiharde voorwaarde dat er twee aansluitingen op de Hoge Steenweg komen en niet één.

Een gebrek aan geld is geen ex­cuus, benadrukte een woordvoer­der van de belangengroep. Hij wees op verhalen dat de gemeente de aanleg van de tweede aanslui­ting zou willen laten betalen door projectontwikkelaars. „Maar dan kan het nog wel tien jaar duren.”

Wethouder Jacques Broeders (Ge­meentebelangen) verzekerde dat die tweede aansluiting er gewoon moet komen. „We gaan de men­sen geen poets bakken.”

De route van de toekomstige ver­bindingsweg loopt grotendeels over bestaande wegen op het Loonse bedrijventerrein. Wel komt er een deels nieuwe weg naar de Bergstraat en dus twee aansluitingen op de Hoge Steen­weg: een nieuwe ter hoogte van de Van Salm-Salmstraat en de be­staande ter hoogte van de Gerla­chusstraat wordt opgeknapt.

Op een deel van De Hoogt wil de gemeente eenrichtingsverkeer in­stellen. Dat moet ook de huidige problemen met het laden en los­sen verminderen. Een enkele on­dernemer vreest dat door de huidi­ge plannen dit probleem juist er­ger wordt.

Alle verkeersplannen moeten op een groot aantal wegen in Loon op Zand leiden tot veel minder verkeer. Maar in een deel van de Bergstraat dreigt het juist een stuk drukker te worden. Betrokken be­woners maken zich daar zorgen over.

Broeders draaide er gisteren niet omheen dat deze mensen reke­ning moeten houden met extra au­to’s. Om de overlast te beperken, wordt wel gedacht aan extra maat­regelen, zoals bijvoorbeeld het aan­brengen van ( geluiddempend) as­falt.

Bron: Brabants Dagblad Auteur: Michel Koster