Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, september 28, 2007

Loon op Zand ligt op stoom



Kaatsheuvel – De gemeente Loon op Zand ligt met de uitvoering van projecten op stoom. Tot deze conclusie kwamen college, gemeenteraadsleden, burgerraadsleden en het management gisteren na de jaarlijkse “werkendag”.

De drukke dag begon om 8.30 op in gemeentehuis waar de raad werd bijgepraat over het Bruisend Dorpshart. Projectleider Nico op de Laak meldde onder meer dat het project in meerdere plandelen wordt aanbesteed, dus niet in zijn geheel. Om 9.30 uur vertrok het gezelschap met een bus naar Kets West II, waar binnen nu en enkele jaren een nieuw industrieterrein moet verrijzen. Door brandweercommandant Arjan van den Hoven kreeg het gezelschap in de Kaatsheuvelse kazerne te horen, dat de nieuwe post in Loon op Zand op de Hoogt gebouwd gaat worden. Volgens de commandant kan, als de gemeenteraad voor deze locatie kiest, eind 2008/begin 2009 de nieuwe post in gebruik nemen. Veel belangstelling had de raad voor de het nieuwbouwplan De Els II. Volgens projectleider Ad de Hoon worden er op het terrein van Pepping in vijf jaar ongeveer 200 woningen gebouwd. “Het bouwterrein van Pepping is 6,5 hectare groot, de gemeente brengt zelf anderhalve hectare grond in”. Volgens projectontwikkelaar Van Niekerk van Pepping worden naast zorgappartementen en gewone appartementen zo’n honderd grondgebonden woningen gebouwd, waarvan tien starterswoningen. “Die gaan rond de 155.000 euro kosten”, aldus Van Niekerk. Bij de Roestelberg werd het gezelschap geïnformeerd hoe de gemeente de parkeeroverlast aan gaat pakken. Na de lunch vertrok het gezelschap naar het bouwplan op het terrein van “Castellanie”. “Binnenkort wordt de bouwvergunning verwacht en men is al bezig met de uitvoering. Via Molenwijck-Zuid ging de tocht naar de Kasteelweide. “Als je nou niets doet op de kasteelweide kun je van die centen een brandweerkazerne bouwen”, merkte Peter Flohr van de PvdA fijntjes op. De werkendag eindigde met een drankje op Huis Ter Heide. Burgerraadslid in spé voor GroenLinks Rolf Baarda was lovend over de inhoud van de dag: “Dit is heel goed. Je krijgt zicht op de goede kwaliteit waar men mee bezig is, en de term duurzaamheid valt regelmatig. Dat hoor ik graag.” Burgemeester Van Hoek complimenteerde de nieuwe medewerkers die zich in een korte tijd ingewerkt hebben in Loon op Zand: “Het is net of jullie altijd al bij ons gewerkt hebben”,aldus de burgemeester

Labels:

zaterdag, september 01, 2007

Kaatsheuvel ; Gemeente krijgt extra geld

Kaatsheuvel - De gemeente Loon op Zand krijgt in 2008 ruim 800.000 euro meer van de rijksoverheid dan voorzien was in 2007. Het geld is bedoeld voor compensnsatie van verschillende extra uitgaven in 2008 en voor de uitvoering van verschillende aandachtsgebieden die gemeenten en het Rijk met elkaar hebben afgesproken. Weer in meevaller voor de gemeente dus. De grote vraag: Gaat het extra bedrag weer naar de reserves of gaat er de gemeente echt iets mee doen.

Labels:

vrijdag, augustus 31, 2007

Kaatsheuvel vergeet de "gevallenen".

Kaatsheuvel - Eerder deze week, kreeg ik een tip over het oorlogsmonument in de M.A.S.T. Het zou er niet uitzien. Vandaag dus een kijkje gaan nemem. Ga zelfs eens een kijkje nemen en oordeel zelf. Ik denk dat de krant er ook wel iets mee gaat doen.

Labels:

donderdag, augustus 16, 2007

Loon op Zand komt vrijwilligers tegemoet.

Door Jan in ‘t Groen

Kaatsheuvel - Vrijwilligersorganisaties in de gemeente Loon op Zand hoeven geen legeskosten meer te betalen voor vergunningen en/of ontheffingen die nodig zijn voor het organiseren van evenementen en buurtgerichte activiteiten. Dat heeft het college deze week besloten. Met deze maatregel wil het college eigen initiatieven van vrijwilligersorganisaties en buurtcomités direct ondersteunen. Het gaat hierbij om evenementen waarbij het evenement zelf het hoofddoel is zoals het Pleinfestival en het Beachvolleybaltoernooi, en acties die ten goede komen aan verenigingen of stichtingen. Wil van Beers van Stichting Pleinfestival vindt het een prima besluit van het college. “Wij betalen elk jaar zo’n 350 euro aan legeskosten. Daarnaast levert het invullen van de formulieren veel ergernis op. Dus niet alleen de kostenbesparing is mooi meegenomen, maar ook de rompslomp er omheen”, aldus van Beers. Om voor vrijstelling van de gemeentelijke leges in aanmerking te komen moet de organisatie aan diverse criteria voldoen. Niet elke organisatie kan rekenen op kwijtschelding. Zo moet de vrijwilligersorganisatie uit de eigen gemeente komen en mag het evenement niet commercieel van aard zijn. Tevens moet het evenement toegankelijk zijn voor tenminste de gehele lokale gemeenschap, tenzij er sprake is van een evenement dat specifiek gericht is op fondsenwerving voor een goed doel.

Labels:

dinsdag, juli 17, 2007

Kaatsheuvel : Jan de Rooijstraat toch dicht tot na bouwvakvakantie

Persbericht

Vanaf vrijdag 13 juli was de Jan de Rooijstraat in Kaatsheuvel weer tijdelijk opengesteld voor alle verkeer. De tijdelijke oplossing voldeed echter niet aan de verwachtingen. Auto’s en vrachtwagens die niet voorzichtig genoeg over de puinverharding reden, zorgden voor zodanige overlast voor de omwonenden, dat de gemeente Loon op Zand onmiddellijk heeft besloten het stuk weer af te sluiten.

De Jan de Rooijstraat werd de afgelopen maanden opgebroken om een grootscheepse herinrichting uit te voeren. Om de straat veiliger te maken en een beter aanzicht te geven werd hard gewerkt aan onder andere het straatwerk (met gescheiden fietspaden) en de aanleg van een nieuwe bushalte. Door de weersomstandigheden van de laatste tijd was de bestrating nog net niet helemaal klaar. Om de straat tijdens de bouwvakvakantie weer open te kunnen stellen voor het verkeer, was voor een tijdelijke oplossing gekozen. Er was een zogenaamde ‘puinweg’ aangelegd, waar auto’s voorzichtig overheen kunnen rijden. Bij het stuk weg waren borden geplaatst die een maximumsnelheid van 30 km per uur aangeven.

Op de eerste ‘werkdag’ van de bouwvakvakantie bleek die tijdelijke oplossing niet te voldoen. Als auto’s en vrachtwagens niet voorzichtig over de weg rijden, spat het grind dat erop ligt op en ontstaan stofwolken. In de loop van de dag kreeg de gemeente hierover diverse meldingen binnen. Daarom is besloten om de weg met onmiddellijke ingang af te sluiten en de omleidingroute opnieuw in te stellen. De omwonenden zijn hiervan dezelfde dag nog per brief op de hoogte gesteld.
De afsluiting duurt in ieder geval tot na de bouwvakvakantie. Meteen na de vakantie worden de werkzaamheden hervat, zodat de straat definitief weer open kan.

Labels:

Kaatsheuvel : Rechter dwingt college tot actie

KAATSHEUVEL - De gemeente Loon op Zand moet met spoed een onderzoek instellen naar de detailhandelsactiviteiten van autobedrijf De Kort aan de Julianastraat in Kaatsheuvel. Dat heeft de Bredase bestuursrechter bepaald.

Het onderzoek moet uitwijzen of De Kort een beroep kan doen op het overgangsrecht, of dat hij de detailhandelsactiviteiten direct moet staken. Als het college geen gehoor geeft aan deze opdracht, riskeert de gemeente Loon op Zand een boete van maximaal 10.000 euro. Het komt zelden voor dat de rechter dit dwangmiddel moet toepassen om een overheidsinstantie tot actie te dwingen. De gemeente Loon op Zand heeft dit te wijten aan haar eigen nalatigheid. De rechter droeg het gemeentebestuur al in 2004 op een onderzoek te verrichten naar de activiteiten van De Kort. Dat was het resultaat van de beroepsprocedure die buurtbewoner J. Martens had aangespannen tegen de gemeente Loon op Zand. De rechter verwees dat onderzoek naar de prullenbak, omdat de gemeente zich had laten leiden door cijfers die door De Kort zelf verstrekt waren.Martens tekende dit jaar opnieuw beroep aan tegen de weigering van de gemeente Loon op Zand om handhavend op te treden tegen De Kort, die zijn bedrijf de afgelopen jaren fors uitbreidde. Martens vindt dat de bedrijfsactiviteiten van De Kort niet passen in het bestemmingsplan.

Labels:

maandag, juli 16, 2007

Bewoners Jan de Rooijstraat boos op gemeente


Kaatsheuvel - De bewoners van de Jan de Rooijstraat zijn boos op de gemeente. De goede bedoelingen van de gemeente om de straat tijdens de bouwvak open te gooien is verkeerd uitgepakt. De omliggende woningen zitten vol stof, steentjes slaan deuken in ramen en auto's, .......... jammer dus. Morgen komt de gemeente met een reactie. De bewoners willen maar een ding en dat is de straat weer afsluiten. We zijn beniewd naar de afloop.

Labels:

dinsdag, juli 03, 2007

Definitief verbod alcoholgebruik in openbare ruimte.

Het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdag 26 juni 2007 besloten de bebouwde kommen van Kaatsheuvel en Loon op Zand definitief aan te wijzen als gebieden waar het alcoholgebruik in de openbare ruimte niet meer is toegestaan. Reden voor dit besluit is de zorg die er is voor de overlast die er regelmatig ontstaat (o.a. bij evenementen) en het gevoel van onveiligheid bij burgers, veroorzaakt door het gebruik van alcohol. Het verbod wordt van kracht met ingang van maandag 16 juli 2007.

Ervaringen gedurende de proefperiode van 10 april 2006 tot 10 april 2007:
De politie heeft te kennen gegeven dat het verbod tijdens de proefperiode goed heeft gefunctioneerd. In verreweg de meeste gevallen is het gehanteerd als middel om te waarschuwen en te corrigeren.
In het proefjaar is in een zevental gevallen procesverbaal opgemaakt.

De politie heeft ook de indruk dat het verbod een dempende invloed heeft op het ontstaan van openbare ordeverstoringen, zoals vormen van vandalisme en vechtpartijen.
Natuurlijk lost het verbod het alcoholprobleem niet op. Zo is b.v. het hardnekkige probleem van thuis ‘indrinken’ niet te voorkomen.
De effectiviteit van de gebiedsaanwijzing zit voor een belangrijk deel in de preventieve werking en het onmiddellijk kunnen handhaven tijdens specifieke situaties of omstandigheden, zoals bij evenementen. Niet alleen het gebruik is verboden, ook het buiten op de openbare weg, in bezit hebben van aangebroken verpakkingen of geopende flessen met alcohol, is niet toegestaan.

Labels:

donderdag, mei 31, 2007

Voorjaarsnota Loon op Zand stelt de raad voor keuzes

Kaatsheuvel - Het jaarverslag 2006 en de bestuursrapportage van het eerste kwartaal van 2007 geven het college van de gemeente Loon op Zand geen aanleiding om de koers van de gemeente te wijzigen. Diverse ontwikkelingen en trends die op de gemeente afkomen, samen met de ambitie van de gemeente hebben wel tot gevolg dat de raad in de Voorjaarsnota 2007 voor een aantal keuzes wordt gesteld.

Collegeprogramma is uitgangspunt
Uitgangspunt voor het beleid dat het college voert, is het collegeprogramma 2006 – 2010. Dat programma is eind vorig jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Om te kunnen sturen op dit programma, wordt verschillende keren per jaar verantwoording afgelegd. Na het eind van ieder jaar gebeurt dit in het jaarverslag. Twee keer per jaar wordt de stand van zaken, zowel beleidsmatig als financieel, verantwoord in de bestuursrapportage: een keer in het voorjaar (bestuursrapportage I) en een keer in het najaar (bestuursrapportage II). In deze rapportages wordt bovendien een prognose gegeven voor de rest van het jaar.

Labels:

donderdag, maart 08, 2007

We worden gefotografeerd

Kaatsheuvel - De gemeente wordt momenteel in zijn geheel op de foto gezet. De fotograaf rijdt door de drie kerkdorpen met een camera op zijn auto. De camera wordt vanuit de auto bediend. In de bebouwde kom wordt elke tien meter een foto gemaakt, buiten de bebouwde kom om de 100 meter. Het project maakt onderdeel uit van een landelijke database. De foto’s zijn 360 graden panoramafoto’s. makelaars gebruiken de foto’s om eventuele kopers de buurt waarin ze een huis zoeken eruit ziet aldus Jeroen Ketelaars die het verhaal voor het Brabants Dagblad maakte

Labels:

donderdag, maart 01, 2007

Start pilot GF inzameling ondergrondse afvalinzameling

De gemeente Loon op Zand en de woningbouwvereniging Casade hebben de handen ineengeslagen in het bouwen aan een afvalinzamelconcept voor de toekomst. Geen lelijke en ruimtevretende containers meer, maar maatwerk en service voor de bewoners van Multatulihof en Gerard de Nijshof. Op vrijdag 2 maart a.s. om 15.00 uur vindt de feestelijke ingebruikname plaats op het adres Gerard de Nijshof 14 in Kaatsheuvel. Wethouder Joop Bisselink verzorgt deze samen met de directeur van Casade, Frans Desloover.

De gemeente Loon op Zand en Casade Woondiensten hebben de handen ineengeslagen door gezamenlijk een onderzoek te starten naar de mogelijkheden van ondergrondse afvalinzameling. Het het plaatsen van ondergrondse containers voor restafval, papier/karton en Groente- Fruit- en Tuinafval (GFT) kunnen bewoners van Multatulihof en de Gerard de Nijshof voortaan 24 uur per dag van hun afval af. Het aanbrengen van de afvalbrengvoorzieningen in de buitenruimte zorgt voor ruimtebesparing en is financieel aantrekkelijk.

Indien de proef in Loon op Zand slaagt, wil Casade Woondiensten dan ook op zoveel mogelijk plaatsen in samenwerking met de gemeente de pilot verder opschalen. De eerste tekenen zijn gunstig: in een enquête hebben de bewoners van de seniorenwoningen in grote meerderheid aangegeven bereid te zijn aan de pilot mee te werken. Ook duiden de eerste onderzoeksresultaten op een mogelijke besparing in de inzamelkosten. Evaluatie van het pilot-project moet duidelijk maken of deze voordelen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. Uitvoering van het onderzoek is uitbesteed aan het in afvalvraagstukken gespecialiseerde bureau Ecoplanet te Hoogvliet.

De pilot bestaat uit het scheiden van zoveel mogelijk afvalfracties en het brengen naar de centrale voorzieningen (ondergronds) én het scheiden van de GF (groente- en fruitfractie) in kleine biocontainers. Voor het eerst in Nederland wordt geëxperimenteerd met dit inzamelmiddel in de gelaagde bouw. Het inzamelmiddel bestaat uit een plastic biocontainer (van 10 liter), waarin een biologisch afbreekbaar zakje wordt aangebracht. Het volle zakje wordt gewisseld en gedeponeerd in de GF bak (bovengronds aangebracht bij zowel Multatulihof als de Gerard de Nijshof).

Labels:

Gemeente Loon op Zand stapt over op groene stroom

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om in 2007 100% duurzaam opgewekte energie in te kopen voor alle gemeentelijke aansluitingen. Op deze wijze wil zij haar steentje bijdragen aan een beter milieu en de uitstoot van CO-2, die gepaard gaat met de opwekking van grijze stroom, beperken.

Kosten en milieuwinst
Globaal geschat gaat het om een afname van ongeveer 2 miljoen Kwh. De groene stroom zal geleverd worden door in waterkrachtcentrales opgewekte stroom. De meerkosten hiervan bedragen € 1.840,00, een relatief klein bedrag op de totale uitgaven voor de inkoop van electriciteit van circa € 400.000,00.
Daartegenover staat een milieuwinst, die uitgedrukt kan worden in een verminderde CO-2 uitstoot van 1132 ton. Dat is te vergelijken met de CO-2 productie die vrijkomt bij de productie van grijze stroom bij het gemiddeld stroomverbruik van zo’n 61 huishoudens.

Samenwerking
Loon op Zand doet deze aankoop samen met een 22-tal andere gemeenten, die samenwerken in de projectgroep gezamenlijke Inkoop Electriciteit van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).

Labels:

donderdag, februari 15, 2007

Gemeente verwerft grond Provac

Kaatsheuvel - De gemeente Loon op Zand is in het bezit gekomen van de grond tussen de Emté en de Hoofdpoort. Momenteel liggen er steltonplaten die de parkeerterreinen van Emté en de Hoofdpoort met elkaar verbinden. Volgens wethouder Joop Bisselink (Gemeentebelangen) heeft de gemeente de grond verworven door een grondruil met Provac, die de grond in eigendom had. “We gaan eerst de situatie op veiligheid controleren en we gaan in een later stadium bekijken hoe we het gebied in gaan vullen.

Labels:

zaterdag, februari 10, 2007

Kaatsheuvel : persgesprek

Via deze weg nodigen wij u uit voor een persgesprek op dinsdag 13 februari om 13.30 uur. Het onderwerp van het gesprek is het resultaat van het klanttevredenheidsonderzoek 'De Staat van de Gemeente'.
Het persgesprek vindt plaats in de burgerkamer van het gemeentehuis, Nieuwe markt 1 in Kaatsheuvel.

Labels:

maandag, februari 05, 2007

Gemeentewinkel open op woensdagavond

Vanaf 5 februari 2007 wijzigen de openingstijden van de gemeentewinkel van de gemeente Loon op Zand. Vanaf deze datum kent de gemeentewinkel namelijk ook een avondopenstelling. Op woensdag kunnen inwoners tussen 13.30 – 19.30 uur terecht. Woensdagochtend is de gemeentewinkel gesloten. Hiermee komt de gemeente tegemoet aan de vraag naar een avondopenstelling, die al enige tijd onder de bevolking leeft.

Overzicht openingstijden
De nieuwe openingstijden van de gemeentewinkel zijn:
maandag: 8.30 - 12.30 uur
dinsdag: 8.30 - 12.30 uur
woensdag: 13.30 - 19.30 uur
donderdag: 8.30 - 12.30 uur
vrijdag: 8.30 - 12.30 uur

Telefonische bereikbaarheid:
De gemeentewinkel is maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 - 17.00 uur telefonisch te bereiken. Op woensdag van 8.30 – 19.30 uur en op vrijdag van 8.30 - 12.30 uur.

De gemeente Loon op Zand heeft als missie: ‘de burger centraal’. Daarom opende op 1 maart 2004 de Gemeentewinkel vol trots haar deuren. Sindsdien kunnen inwoners voor alle gemeentelijke producten en diensten onder één dak terecht. Dus of het nu gaat om het aanvragen van een paspoort, het inzien van een bestemmingsplan of bijvoorbeeld het aanvragen van een scootmobiel: hiervoor kunnen inwoners in de Gemeentewinkel terecht. Naast de levering van producten en diensten kunnen zij bij onze medewerkers terecht voor informatie en advies.

Labels:

donderdag, februari 01, 2007

College stelt ontwerp Nota Grondbeleid vast

In 2005 is de gemeente Loon op Zand van start gegaan met de voorbereidingen voor een gemeentelijke Nota Grondbeleid. Op dit moment is een conceptversie beschikbaar, geschikt voor vaststelling door de gemeenteraad.

De conceptnota Grondbeleid maakt beleidskeuzes voor de volgende onderwerpen:
- bepaling grondprijsmethodiek;
- gronduitgifte;
- actief of faciliterend grondbeleid;
- inzet financieel instrumentarium (waaronder kostenverhaal);
- inzet juridisch instrumentarium;
- organisatie en positie grondbedrijf.

Inzage en vaststelling
Aangezien het een beleidsnota betreft wordt voorgesteld om, conform het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de conceptnota Grondbeleid gedurende een periode van 6 weken ter inzage te leggen. Gedurende deze periode kunnen belanghebbenden een zienswijze naar voren brengen.
Hierna zal gelet op het strategische karakter van de Nota Grondbeleid een en ander ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden

Inhoud ontwerp Nota Grondbeleid:
In deze nota zijn de gemeentelijke uitgangspunten met betrekking tot het grondbeleid vastgelegd. Hiermee is een aantal gemeentelijke doelstellingen gehaald:
- Het structureren van het bestaande grondbeleid;
- Positie van het grondbedrijf binnen de gemeentelijke organisatie bepalen;
- Het actualiseren van het grondbeleid aan de hand van veranderde inzichten en regelgeving.

Daarnaast is het initiatief vastgelegd voor:
- Het hanteren van een actief, passief dan wel faciliterend grondbeleid;
- Een heldere grondprijsmethodiek ;
- Een eenduidige werkwijze en goede modellen voor verwerving, beheer, uitgifte en kostenverhaal;
- De positie van het grondbedrijf.

Labels: