Kaatsheuvel
Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641
donderdag, november 01, 2007
woensdag, oktober 24, 2007
Gemeentehuis Kaatsheuvel moet ook theater worden
KAATSHEUVEL - Het gemeentehuis in Kaatsheuvel moet gaan bruisen. Het mag niet alleen een kantoor zijn waarin ambtenaren hun werk doen en politici hun vergaderingen houden, maar moet ook als theater dienst kunnen doen. Op die manier draagt het gemeentehuis echt bij aan het Bruisend Dorpshart van Kaatsheuvel.
Dit revolutionaire idee is afkomstig van de politieke partij Gemeentebelangen. Ze brengt het begin volgende maand ter discussie in de gemeenteraad. Volgens partijvoorzitter Jacques Broeders en fractievoorzitter Ad van Laarhoven ligt er nu een kans om van het gemeentehuis meer te maken dan het nu is. Ze wijzen op het plan om het dominante gebouw op de Nieuwe Markt voor ongeveer 10 miljoen euro te vernieuwen en uit te breiden. "Laten we dan de mogelijkheid benutten om er een multi-functioneel, levendig gebouw van te maken, dat 's avonds en in de weekeinden kan dienen als een soort theater."
Gemeentebelangen beseft dat dit het einde betekent voor ontmoetingscentrum De Werft. Voor de kleinere activiteiten die daar nu plaatshebben kan een accommodatie verrijzen in het Bruisend Dorpshart, die meteen kan dienen als wijkcentrum met allerlei faciliteiten, vindt Gemeentebelangen. Financieel moet haar idee volgens de partij haalbaar zijn. De miljoenen die nodig zijn voor de voorgenomen nieuwbouw van een ontmoetingscentrum kunnen ingezet worden voor aanpassing van het gemeentehuis en het wijkcentrum. "Het is een nieuwe gedachte. We moeten niet krampachtig zijn en bereid zijn hierover open en eerlijk met elkaar te praten", aldus Van Laarhoven.
Gemeentebelangen heeft nog meer pijlen op zijn boog. De partij vindt dat er op maat gemaakte wijkcentra moeten komen met een sociaal-culturele en maatschappelijke functie. Voor Kaatsheuvel-Oost zou dat de met sloop bedreigde St. Jozefkerk kunnen zijn. "Er schijnen financiers te zijn die mee willen betalen aan het behoud van de kerk. Daar moeten we op inspelen." In Loon op Zand moet volgens Gemeentebelangen kritisch gekeken worden naar sociaal-cultureel centrum en sporthal De Wetering, die lang niet optimaal gebruikt worden en veel geld kosten. "Voor Loon op Zand moeten we iets realiseren dat past bij de maat van het dorp." Buurthuis De Gildenbond kan intact blijven. En Kaatsheuvel-West is te bedienen vanuit wijkcentrum Pannenhoef.
Gemeentebelangen neemt ook de sporthallen onder de loep. De huidige sporthallen De Werft en De Wetering kunnen volgens de partij opgaan in een nieuw te bouwen sportcentrum aan de zuidkant van Kaatsheuvel. Gemeentebelangen vindt dat het particulier initiatief hierbij een kans moet krijgen. "Als er mensen zijn die er een sportschool in willen beginnen of zelfs een overdekt zwembad, dan is het aantrekkelijk om samen op te trekken." De ideeën van Gemeentebelangen komen op 8 november op tafel tijdens de begrotingsbehandeling. "We willen een lans breken voor nieuwe gedachten. Laat de discussie maar losbarsten
Labels: bruisend dorpshart
maandag, oktober 08, 2007
Kaatsheuvel bruist ook zonder dorshart
Kaatsheuvel - Als je het archief van deze site doorspit dan valt je op dat er erg veel te doen is in het kerkdop. We missen alleen op zo'n mooie dag als vandaag de terrassen zoals in Waalijk. Maar ...... voor een nachtmis bouw je geen kerk. Ik ben benieuwd of wethouder Waijers het voor elkaar krijgt om het centrum te laten bruisen. Voor wie het intereseert: Maak een centrum romdom een kerk, zals bij de Acht Zaligheden. Een centrum met een gemeentehuis, een appartementencomplex en een bankgebouw zal nooit bruisen. Ik wens de heren veek wijsheid toe,
Labels: bruisend dorpshart
vrijdag, oktober 05, 2007
Kaatsheuvel laat jeugd alleen bij Dorpshart
KAATSHEUVEL - "Jammer." Dat is het wat diplomatieke oordeel dat jongerenwerker Tjo van Straalen velt over de afwezigheid van de gemeente op een avond over het Bruisend Dorpshart voor Kaatsheuvel. Voor de gemoedstoestand van de jongeren zelf heeft Van Straalen een wat robuustere omschrijving: "Ze waren echt pissed.".
Tien jongeren woensdagavond in jongerencentrum Crossroads. "De gemeente zelf had erom gevraagd. Een ambtenaar of bestuurder hebben we niet gezien."
De gemeentewoordvoerder trekt ruiterlijk het boetekleed aan: "Een beleidsmedewerker zou erbij zijn, maar aan het eind van de middag kwam daar iets tussen. We zullen kijken of we de jongeren alsnog bij het Bruisend Dorpshart kunnen betrekken". De jongeren kwamen zonder gemeentesteun toch tot een lijstje van aanbevelingen: jongerencentrum, betaalbare woningen voor jongeren, gezellige cafés, leuke winkels, goede parkeerplaatsten, Nightliner, discotheek en evenementenplek. Bron: Brabants Dagblad
Labels: bruisend dorpshart
donderdag, september 27, 2007
“Start bouw Dorpshart april 2009”
Kaatsheuvel – De gemeente Loon op Zand start per 1 oktober aanstaande met het selecteren van de marktpartijen voor de eerste fase van het Bruisend Dorpshart. Ten zuiden van de brandweerkazerne verreist een nieuw bouwplan dat de naam “Woonhoven” draagt. Het definitieve aantal woningen dat in het deelplan Woonhoven komt is volgens CDA -wethouder Hans Waijers (Bouwen)nog niet bekend. De gemeente plaatst in het dagblad Cobouw van 1 oktober een oproep waarop partijen kunnen reageren. Volgens de wethouder zullen twintig partijen geselecteerd worden. Volgens Waijers kunnen dat ook combinaties van bedrijven zijn. Na een schriftelijke presentatie selecteert de gemeente minimaal vijf partijen die een ontwerp mogen maken en een bod mogen uitbrengen. De selectiecriteria als de gunningcriteria worden vooraf door de gemeente geformuleerd. Volgens de wethouder moet het definitief ontwerp uiterlijk in het eerste kwartaal van 2009 worden vastgesteld zodat de bouw ook daadwerkelijk kan beginnen.
Labels: bruisend dorpshart
vrijdag, september 21, 2007
'Centrum Kaatsheuvel vooral voor inwoners'
door Jan in 't Groen
DE MOER - De toevoeging 'bruisend' voor het nieuwe dorpshart van Kaatsheuvel moet geschrapt worden. Het woord wekt verwachtingen die toch niet waargemaakt kunnen worden. Dat stelde ir. Stephen Hodes, deskundige op het gebied van inrichting van dorps- en stadspleinen woensdag tijdens een symposium over het Kaatsheuvelse dorpshart. Hodes was door de lokale afdeling van Koninklijk Horeca Nederland als gastspreker uitgenodigd bij het afscheid van Renée Staal (van Hotel de Kroon) die na 22 jaar de voorzittershamer van de afdeling Loon op Zand overdroeg aan Hannie van Kessel van Auberge de Moerse Hoeve.
"Den Haag had ook het predikaat 'bruisend' aangenomen", aldus Hodes. "Nu wordt er voor 20 miljoen gesloopt omdat het niet bruist".
Volgens Hodes moet Kaatsheuvel zich niet richten op de Efteling. en zijn bezoekers "Mensen die een dagje naar de Efteling gaan, bezoeken het centrum van Kaatsheuvel heus niet." Volgens de Loonse wethouder Hans Waijers liggen er voor het Kaatsheuvelse dorpshart wel degelijk grote kansen. "De eerste schop voor de nieuwe verblijfsaccommodaties van de Efteling gaat in 2008 de grond in. De gasten daarvan zullen straks mensen zeker het centrum van Kaatsheuvel opzoeken. Als dat een prettige uitstraling heeft, zullen ze nog eens terugkomen", aldus de wethouder.
Volgens Hodes kan het dorpshart van Kaatsheuvel zich alleen onderscheiden door veel doorzichtige wanden en veel aparte verlichting. Volgens de gastspreker moet het dorpshart 'De huiskamer van Kaatsheuvel' genoemd worden. In zijn ogen moet het centrum vooral voor de eigen inwoners aantrekkelijk zijn. De toerist dient op de tweede plaats te komen. Aan het eind van zijn betoog kwam ook nog even het plan voor een super-shoppingmall bij Tilburg aan de orde. Hodes ziet er het nut niet van in. "Een mall past niet in het dna van de Nederlander". Wethouder Waijers deelde zijn mening: "Ik ben er niet van onder de indruk. Zeker niet op deze schaal".
Labels: bruisend dorpshart
zaterdag, juni 23, 2007
Kaatsheuvel “Dat keuvelbankje van jou komt er!”


“Dat keuvelbankje van jou komt er!”
Door Jan in ‘t Groen
Inwoners dragen ideeën aan voor het Bruisend Dorpshart
Kaatsheuvel – Op het marktplein staan deze zaterdagmiddag twee grote tenten. Eén tent is ingericht als een bruin café, in de andere mogen kinderen zich uitleven en kunnen inwoners van Kaatsheuvel ideeën aandragen voor het nieuwe Dorpshart. Om precies twaalf uur trekt Rurtger van den Bedum (6) zijn schildersjasje aan. “Ik wil een bioscoop schilderen zegt de kleine kunstenaar. Renske Stokkermans(10) schilderd een paard. Ze wil van het marktplein één grote paardenbak maken. Zo’n veertig kinderen schilderen hun wens op grote panelen. “Die worden tijdens de bouw aan de hekken gehangen” legt communicatiemedewerkster Judith Vinkevleugel uit. In het café maakt sneltekenaar John Körver schetsen van de ideeën die de inwoners. De schets zoals Antonette Stokkermans het nieuwe centrum graag ziet heeft een Parijse uitstraling. “Ik wil kleine winkeltjes, terrasjes en een jeu de boulesbaan. En natuurlijk moet er een keuvelbankje komen”. Verantwoordelijk wethouder Hans Waijers speelt meteen op het idee in. “Dat bankje van jou komt er”, zegt hij resoluut. Rond de opgestelde maquette maakt Frans Klis een stevige discussie los. Hij zou graag alles in Anton Pieck-stijl zien maar krijgt weinig bijval. “Het mag geen look-a-like van de Efteling worden” vindt Peter van Gulik. Terwijl Jan van de Linden zijn idee bepleit zegt René Valk dé oplossing te hebben: “Maak van het gemeentehuis een partycentrum en een bioscoop en verplaats alles wat gemeente is naar de St. Jozefkerk”. Tussen de hoosbuien door gaan geïnteresseerden met de wethouder op pad voor een rondwandeling. “Ik garandeer U dat alle evenementen zoals de Taptoe en het beachvolleybal op het nieuwe plein gehouden kunnen blijven worden”,vertelt Waijers. Anderen vermaken zich prima als ze meedoen aan de percussieworkshop die in het café gegeven wordt. Rond vier uur lanceert fanfare “De Doortjes” uit Sint Michielsgestel het “Dorpshartlied” en worden de tenten afgebroken. Ondanks het barre weer kan wethouder Waijers met flink wat nieuwe ideeën op zak verder aan de slag om volgend jaar met de bouw te beginnen.
Labels: bruisend dorpshart
Kaatsheuvel - Politie en VVV in gemeentehuis
KAATSHEUVEL - In het vernieuwde dan wel nieuwe gemeentehuis in Kaatsheuvel is ook plaats voor de politie en de VVV.Het huidige politiebureau in Kaatsheuvel gaat dicht zodra het nieuwe politiebureau aan de Tilburgseweg klaar is. Om dat gemis op te vangen, is het de bedoeling 'een voorpost' van de politie in te richten in het gemeentehuis. De VVV zit nu nog aan de Nieuwe Markt in een pand dat moet wijken voor het nieuwe dorpshart.Het plan voor de politiepost en de VVV-balie is opgenomen in een rapport over de toekomstige gemeentelijke huisvesting. Loon op Zand wil de diensten op één locatie samenbrengen. Daarbij gaat de keuze tussen renoveren en uitbreiden van het huidige gemeentehuis of totale nieuwbouw op dezelfde plek aan de Nieuwe Markt. De gemeenteraad werd donderdagavond geïnformeerd over de stand van zaken. Het besluit valt in september. Eerst buigt op 6 september een raadscommissie zich over de gemeentelijke huisvesting. En op 20 september moet de raad de knoop doorhakken. In 2010 zou het vernieuwde of nieuwe gemeentehuis in gebruik genomen kunnen worden. Renovatie en uitbreiding kost samen 9,2 miljoen euro. Met nieuwbouw is 10,9 miljoen euro gemoeid. Alles laten zoals het is, kost ook geld. Het gemeentehuis kampt met achterstallig onderhoud. Om dat recht te trekken, is volgend jaar minstens 1,2 miljoen euro nodig. Het gaat onder meer om het vernieuwen van kozijnen, gevelbekleding, vloeren en dakbedekking. Als de raad kiest voor renovatie en uitbreiding of nieuwbouw kan het onderhoud beperkt blijven tot enkele dringende noodreparaties.
Labels: bruisend dorpshart
donderdag, juni 21, 2007
Kaatsheuvel krijgt 'bruisende huiskamer'
KAATSHEUVEL - Twijfels heeft hij niet. Integendeel. Hij bulkt van zelfvertrouwen en enthousiasme. Want wethouder Hans Waijers weet het zeker: Kaatsheuvel krijgt zijn 'Bruisend Dorpshart'. "Het gaat daadwerkelijk gebeuren. Nu is het belangrijk dat het plan ook echt gaat leven", zegt hij.Voor hem geldt de uitdrukking 'Eerst zien en dan geloven' zeker niet meer voor het Bruisend Dorpshart. Als niks tegenzit, kunnen volgens Waijers de bouwers in de loop van volgend jaar aan de slag. En in 2010 is het karwei een heel eind achter de rug. "Dan heeft Kaatsheuvel in het centrum een huiskamer waar het gezellig is en waar het goed toeven is."
Ambitieus is het plan, zeker voor Kaatsheuvelse begrippen. Het Bruisend Dorpshart vergt 'tientallen miljoenen' euro's. Het is de grootste investering in de historie van het dorp. "Dat is het ook waard. Kaatsheuvel heeft recht op een sfeervol, kwalitatief hoogstaand centrum", zegt Waijers.
Wat nu voor het Bruisend Dorpshart aan plannen op tafel ligt, betekent volgens de wethouder zeker een cultuurschok voor Kaatsheuvel. De Nieuwe Markt wordt immers een echt plein, een plein met bebouwing er omheen. "Wat er nu ligt, noem ik geen plein. Dat is een vlakte", zegt Waijers. Ook de voorgangers van de Nieuwe Markt waren niet meer dan vlaktes zonder kraak of smaak. Het enige frivole was tot tientallen jaren geleden de muziekkiosk. "Kaatsheuvel moet nog wennen aan de gedachte dat daar nu een echt plein komt", weet Waijers.
Het Bruisend Dorpshart omvat straks de Nieuwe Markt en de directe omgeving. Er is plaats voor een sociaal-cultureel centrum (een nieuwe Werft met bibliotheek), voor woningen, voor horeca, voor dienstverlenende bedrijven, voor ondergronds parkeren, voor detailhandel en voor een gerenoveerd en uitgebreid of een nieuw gemeentehuis.
Een plan van deze allure is volgens Waijers nooit eerder vertoond in Kaatsheuvel. Het mag ook een paar centen kosten. De gemeente steekt er zelf een kleine 11 miljoen in. Voor de rest - om tactische redenen wil Waijers geen andere bedragen noemen - gaat Loon op Zand in zee met projectontwikkelaars en andere partners. "We hebben natuurlijk onderzocht of dit plan haalbaar is. Drie partijen hebben aangegeven dat ze graag mee willen doen en dat ze ook risico willen dragen. Het is wat overdreven, maar mogelijke partners staan in rijen voor de deur", aldus Waijers. Het plan ligt er nu in grote lijnen. Architecten gaan aan de slag met de uitwerking. Tegelijkertijd gaan procedures lopen om de uitvoering mogelijk te maken.
Labels: bruisend dorpshart
maandag, juni 11, 2007
Kaatsheuvel : Citaat Joop Bisselink
Een citaat van wethouder Joop Bisselink in de Waalwijker van afgelopen zondag over het Bruisend Dorpshart: "Binnen drie jaar gaat de eerste schop in de grond!". Wethouder Hans Wayers denkt er toch iets anders over. Hij zegt dat het Dorpshart in 2010 gereed moet zijn. Een ex-brandweerman deed zaterdagavond een treffende uitspraak: "Als het zo doorgaat wordt het een RUISEND hart in plaats van een Bruisend!
Labels: bruisend dorpshart
donderdag, juni 07, 2007
Kaatsheuvel : Bruisende en gezellige marktdag op 23 juni
Kaatsheuvel - Op 23 juni is het groot feest in Kaatsheuvel! Tijdens een bruisende marktdag kunnen alle Kaatsheuvelnaren en andere belanghebbenden hun mening geven over wat zij ‘bruisend’, ‘Brabants’ en ‘levendig’ vinden. En dat mag op allerlei manieren. Kinderen kunnen op grote bouwborden tekenen en zo laten zien wat zij gezellig vinden, er loopt een cameraman aan wie u uw ideeën kunt toevertrouwen, er is een sneltekenaar die uw beeld van de nieuwe markt in een handomdraai op papier schetst…. Alle meningen en ideeën worden gebundeld in een zogenaamd ‘Inspiratieboek’. Dat wordt de basis waarmee de architecten straks aan de slag kunnen.
De gemeente wil graag inwoners en andere belanghebbenden betrekken bij het proces om te komen tot een bruisend Dorpshart. Op 4 april jl. is het bidbook vastgesteld door de gemeenteraad. Hiermee zijn de stedenbouwkundige uitgangspunten en kaders vastgesteld. Geïnteresseerde marktpartijen weten nu waar ze zich aan moeten houden. Maar hoe doen zij inspiratie op om het centrum van Kaatsheuvel echt te laten bruisen? Hier gaat het Inspiratieboek voor zorgen!
Inspiratieboek
Het Inspiratieboek wordt een multimedia document, gemaakt door Kaatsheuvelnaren, waarin iedereen die dat wil op allerlei manieren kan laten weten wat termen als ‘bruisend’, ‘levendig’ en ‘Brabantse gezelligheid’ voor hen betekenen. Maar hoe krijgen we al deze meningen nu verzameld? Hier worden door de projectgroep diverse activiteiten voor georganiseerd, waaronder de marktdag. Voor deze interactieve activiteiten ontving de gemeente eerder dit jaar een subsidie van de provincie.
Een greep uit de activiteiten op 23 juni:
• Kinderkunst op bouwborden (5 tot 12 jaar). Kinderen kunnen zich via school aanmelden om mee te doen met deze artistieke actie. Samen met een heuse kunstenares schilderen kinderen hun wensen over en visie op wat ‘gezellig’ en ‘bruisend’ is in het dorp. De bouwborden worden vervolgens steeds opnieuw gebruikt op de diverse bouwlocaties in het dorpshart. Hun eigen kunstwerk wordt zo steeds opnieuw geëxposeerd!
• Leg uw sfeerbeeld vast bij de sneltekenaar
• RTV Midden Brabant interviewt met de camera op de schouder over sfeer en identiteit.
• Percussieworkshop
• Rondwandeling o.l.v. wethouder Hans Waijers
• Marktkramen met informatie
Verder is er natuurlijk een gezellige bar met dorpsterras (voor de gelegenheid midden op het plein), een springkussen, en er is muziek en een uitdagend improvisatietheater.
Labels: bruisend dorpshart



