Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, september 22, 2007

Burgemeester doet méér dan haar best

Kaatsheuvel – Burgemeester Ria van Hoek deed donderdagavond meer dan haar best om de gemeenteraad ervan te overtuigen dat flexwerken een goede manier van werken is. Sommige raadsleven voelen er niets voor en niet aangetoond is dat flexwerken successvol zal zijn, wil de burgemeester dat de ruimtes in het gerenoveerde gemeentehuis zo optimaal mogelijk gebruikt worden. Ofschoon de burgemeester geen enkele verantwoording af hoeft te leggen over de inrichting van de ambtenarenorganisatie, ging ze daar ver op in. Het functioneren van het ambtelijk apparaat is een directe verantwoording van de directie en het college, die voor een prettige werksfeer moet zorgen. Het verbaasde me dan ook zeer dat een ex-medewerkster van afdeling communicatie de wacht werd aangezegd dat ze niet meer plaats mocht nemen op de perstribune.

Labels:

vrijdag, september 21, 2007

Loonse Raad kiest voor renovatie gemeentehuis

Kaatsheuvel – In het kader van het Bruisend Dorpshart heeft de Loonse gemeenteraad donderdagavond besloten het raadhuis te renoveren en een gedeelte nieuwbouw. Alleen de fractie van Burger Belang was voor totale nieuwbouw. De burgemeester gaat onderzoeken of flexwerken mogelijk is en hoeveel werkplekken er in het verbouwde gemeentehuis moeten komen. De raad is echter verdeeld over het flexwerken. De burgemeester zegde toe met een notitie te komen waarover de gemeenteraad zich kan buigen.

Labels:

donderdag, juli 12, 2007

Aanhouding bij Kaatsheuvels politiebureau

Kaatsheuvel - Een 18 jarige man uit Kaatsheuvels is gisterenmiddag rond 14.15 ter hoogte van het politiebureau in Kaatsheuvel aangehouden. De man had bij de woning van zijn grootouders op de deur staan bonken en sloeg daarna een raam in. Hij is na het opmaken van het proces verbaal heengezonden. De man moet de schade betalen

Labels:

zaterdag, juni 30, 2007

Raad wil geen lastenverzwaring voor burgers.

Door± Jan in ´t Groen

Loon op Zand heeft volgens raadsleden over 2006 geen tekort maar een fors overschot.

De Loonse gemeenteraad heeft het voorstel van het college om de Onroerend Zaak Belasting(OZB) extra te verhogen unaniem verworpen. Volgens het college is de verhoging nodig, om nieuw beleid, zoals een bijdrage voor de streekomroep en het actualiseren van het streekplan mogelijk te maken. Volgens de coalitiepartijen CDA, Gemeentebelangen en Lijst Loon op Zand zijn de reserves van de gemeente echter voldoende op orde en is er geen noodzaak om de OZB te verhogen. Volgens Kees Span (Gemeentebelangen) zijn de reserves en voorzieningen per inwoner zelfs 23 % hoger dan in vergelijkbare Brabantse gemeenten. “Dit onderstreept nogmaals de visie van Gemeentebelangen dat wij alles behalve een armlastige gemeente zijn”, aldus Span. Kees Grootswagers (CDA) deelde zijn mening. “Je kunt het niet verkopen om de lasten van de burger te verhogen terwijl de reserves 37 miljoen bedragen”. Volgens de coalitiepartijen zijn de reserves sinds 2003 alleen maar gegroeid omdat projecten niet uitgevoerd zijn en moet het college flink aan de slag om projecten die nog op de plank liggen uit te voeren. Opvallend is ook dat de rekenmeesters van de coalitiepartijen de jaarrekening van 2006 doorgerekend hebben en tot de conclusie gekomen zijn dat Loon op Zand over 2006 geen tekort van 477.000 euro heeft, maar een overschot van ruim zes ton. “Het is maar net hoe je de cijfers interpreteert”, aldus Grootswagers. Om hun woorden kracht bij te zetten diende de coalitiepartijen een motie in, met daarin de garantie dat de lasten voor de burger niet verder stijgen dan de gewone inflatie. De VVD-fractie reageerde daarop in eerste instantie furieus: “Dat is nou de tweede keer dat jullie de oppositiepartijen buitenspel zetten, terwijl beloofd was ons in jullie voorstellen te betrekken”, reageerde Corné van den Dries fel. Na schorsing van de vergadering bleek de raad eensgezind en werd de motie ondertekend door de alle partijen. Burgemeester van Ria van Hoek Martens zegde toe de motie uit te voeren en prees de eensgezindheid van de raad. `Daar spreekt vertrouwen uit`, aldus de burgemeester.

Labels:

donderdag, juni 14, 2007

Kaatsheuvel : “Afdeling ligt op straat”

Door Jan in ‘t Groen

Zoals de coalitie - als de oppositiepartijen van de gemeente loon op Zand zijn verbaast dat in de onlangs verschenen Voorjaarsnota drie pagina’s zijn ingevoegd met gevoelige informatie over het functioneren van afdeling Ruimtelijke Ordening. Zo stond er in de bijlagen te lezen dat de afdeling een flinke achterstand heeft en het huidige personeel niet of onvoldoende aan de vraag van de burger kan voldoen. Ook zouden medewerkers door de situatie op de afdeling niet lekker in hun vel zitten, deels hun plezier verloren zijn in het werk of zelfs gefrustreerd zijn geraakt. Tijdens de presentatie van de Voorjaarsnota zei burgemeester Ria – Van Hoek - Martens dat de pagina’s waren ingevoegd om zoveel mogelijk openheid van zaken te geven. Plaatsvervangend commissielid Guus van Es(LLoZ) wilde de van wethouder Hans Wayers (R.O,CDA) weten of het echt de bedoeling is geweest om de vuile was van de afdeling buiten te hangen. “De afdeling heeft nu een grote puinhoop voor de deur liggen. Ik ga ervan uit dat het de bedoeling is geweest om dit op een compacte manier te publiceren maar niet dit”, aldus van Es. Maurice van Boxtel,(PvdA) zei het een onthutst verhaal te vinden, waardoor een complete afdeling te kijk word gezet. Volgens hem komt de bedrijfsvoering door deze publicatie onder druk te staan. “Dit had nooit gepubliceerd mogen worden”, aldus de fractievoorzitter. Bart Gossen (VVD) is dezelfde mening toegedaan. “Het was het al opgevallen dat de drie pagina’s in een ik-vorm geschreven zijn. Ook viel het mij al op dat er een ondertekend stuk van een ambtenaar in zat, maar het college blijft verantwoordelijk. Burgemeester Ria van Hoek laat weten, dat het college inderdaad verantwoordelijk is.

Labels:

donderdag, juni 07, 2007

Kaatsheuvel: Situatie van speelzalen is 'dramatisch'

door Jeroen Ketelaars


KAATSHEUVEL - Het Loonse college wil 46.000 euro uittrekken om het tekort waar de Stichting Kindercentra Midden-Brabant (SKC) mee kampt, te dichten. Het tekort van de Loonse stichting is ontstaan omdat de vier peuterspeelzalen steeds minder klanten krijgen. "Ik ben blij dat het college ons tegemoet wil komen, want wij kunnen de tekorten zelf niet meer dichten", zegt SKC-directeur Piet Vermeulen. Maar of het gemeentegeld - áls de raad instemt met het toekennen van het bedrag - het tij zal keren, is volgens hem de vraag. "De toestand is dramatisch. Wat in jaren achteruit gegaan is, kun je niet meteen ten goede keren."
Vermeulen verwacht dat de peuterspeelzalen binnen twee, tweeënhalf jaar op zullen gaan in de kinderdagverblijven. Dat het aantal kinderen op de Loonse peuterspeelzalen zo achteruit is gegaan, heeft volgens de SKC-directeur twee oorzaken. "De ene is dat wij door bezuinigingen die in de vorige raadsperiode door de gemeenteraad zijn opgelegd, de tarieven met bijna vijftig procent moesten verhogen", aldus Vermeulen. "Daardoor is de toegankelijkheid voor veel ouders erg verslechterd. De andere oorzaak is dat er steeds meer kinderdagverblijven zijn gekomen." Het college stelt de raad ook voor om de peuterspeelzalen jaarlijks 35.000 euro minder te laten bezuinigen dan gepland was.
Voordat de Loonse peuterspeelzalen tot bezuinigen gedwongen werden, gebeurde het dat kinderen drie of vier dagdelen per week op de peuterspeelzaal verbleven. Nu zijn er dat maximaal twee. Ook zijn de wachtlijsten die er eerst waren, verdwenen.
Wethouder Wil Ligtenberg, die het peuterspeelzaalwerk in zijn portefeuille heeft, was niet voor commentaar bereikbaar.

Labels:

zaterdag, juni 02, 2007

College wil ozb verhogen voor nieuw beleid

KAATSHEUVEL Een ozb-verhoging is één van de middelen waarmee het Loonse college een aantal nieuwe beleidspunten wil financieren. Ook wil het college een aantal leges, waaronder huwelijks- en bouwleges, verhogen. Deze maatregelen zijn volgens B. en W. nodig om onder andere een betere handhaving van wet- en regelgeving te kunnen bekostigen. Dat is nu nog over verschillende afdelingen verspreid. Ook een jaarlijkse subsidie van 20.000 euro aan RTV Midden-Brabant (het vroegere Maasstad) moet door de verhogingen betaald worden. De ozb-verhoging zal ongeveer 17,50 euro per jaar bedragen voor een woning van zo'n 230.000 euro. Het college ziet mogelijkheden om de ozb te kunnen verhogen, omdat de gemeente nog niet aan het drempeltarief zit dat door het Rijk is vastgeteld.

Labels:

vrijdag, juni 01, 2007

Zorgen over Ruimtelijke Ontwikkeling

door Jan in 't Groen en Jeroen Ketelaars

KAATSHEUVEL Het Loonse college maakt zich grote zorgen over de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Verbetering is hard nodig, volgens het college.
Dat blijkt uit de zojuist verschenen Voorjaarsnota.
De afdeling heeft de afgelopen jaren onder meer te kampen gehad met een groot aantal personeelswijzigingen, die deels veroorzaakt werden doordat medewerkers naar het bedrijfsleven overstapten. Daarvoor moesten externe krachten ingehuurd worden om openstaande vacatures op te vullen. Dat is in de papieren gaan lopen. In totaal heeft de gemeente in 2006 een bedrag van 377.000 euro uitgegeven aan personeelsbureaus en uitzendkrachten. Mede door die post laat de gemeenterekening een tekort zien van 469.420 euro.

Ook kan het voorkomen dat een nieuwe medewerker op de afdeling dezelfde werkzaamheden geheel anders verricht dan de voorganger, wat 'niet erg effectief en efficiënt is'. Bovendien is aan wettelijk verplichte projecten nog weinig gedaan en zijn er medewerkers die 'niet lekker in het vel zitten' of 'zelfs gefrustreerd zijn geraakt'. "Kortom, er dient heel erg veel te gebeuren binnen de afdeling om het tij te keren", aldus het college. "Dat personeel wegtrekt naar het bedrijfsleven is niet iets dat alleen bij ons speelt", nuanceert burgemeester Ria van Hoek. "Ook andere gemeentes hebben daar mee te maken." Om de uitstaande vacatures in te vullen en de uitzendkrachten te vervangen door vast personeel, heeft het college voor de komende vijf jaar een bedrag uitgetrokken van 750.000 euro.

Als de gemeenteraad geen maatregelen neemt, zal het totale tekort over de komende vijf jaar 2.354.000 euro bedragen. Een positieve ontwikkeling is dat de vacatures van afdelingshoofden momenteel geheel ingevuld zijn en dat volgens de accountant de reserves goed op orde zijn.

Labels:

zaterdag, mei 05, 2007

Hoofdstraat krijgt de hoofdrol

KAATSHEUVEL - De Hoofdstraat moet uitgroeien tot dé winkelstraat van Kaatsheuvel. Dat blijkt uit een onderzoek dat het bureau DTNP heeft uitgevoerd naar de toekomst van het Kaatsheuvelse winkelgebied.

Volgens de onderzoekers van DTNP moet voor de Hoofdstraat de hoofdrol zijn weggelegd. "Het college en de betrokken ambtenaren ondersteunen de visie uit het onderzoek volledig", aldus Aussems.
De kern van het winkelgebied in het hartje van Kaatsheuvel moet verbeterd worden door onder meer de winkelfuncties in de Hoofdstraat te versterken. "Voor de dagelijkse boodschappen is er ruim voldoende, maar over het algemeen is het aanbod onder de maat. Bepaalde segmenten, zoals bijvoorbeeld kledingwinkels, zijn ondervertegenwoordigd. Die segmenten moeten versterkt worden", licht wethouder Aussems toe.
Ook moet het aantal parkeerplaatsen in het winkelgebied worden uitgebreid. "Eén van onze sterke kanten is het gratis parkeren", zegt Aussems. "Dat moeten we zo houden. Je moet vrijwel voor de deur je auto neer kunnen zetten."
Verder moet ook het 'verblijfsklimaat' in het gebied verbeterd worden. Dat zou onder meer kunnen door reclame-uitingen aan te passen en door materiaalkeuze, waarmee de uitstraling van het gebied verbeterd wordt. "Er zitten mooie panden tussen, maar veel panden zorgen voor een rommelig beeld, met een ongezellige uitstraling."
Om alle plannen te kunnen realiseren, zullen er waarschijnlijk wel enkele panden moeten worden gesloopt.
Een belangrijke rol is weggelegd voor een plein tegenover de kerk. Op dat plein zouden horeca en groen kunnen komen. "Het winkelgebied mag geen concurrent van het Bruisend Dorpshart worden" zegt wethouder Aussems. "Ze moeten elkaar juist versterken."

Labels:

Gemeente schrapt haar kerstpakket

KAATSHEUVEL - De gemeente Loon op Zand heeft dit jaar geen kerstpakketten voor haar medewerkers in petto: wegens bezuinigingen worden die geschrapt. De gemeente hoopt met deze stap zo'n 13.000 euro per jaar te besparen.

"Het niet meer uitdelen van de kerstpakketten maakt deel uit van de 150.000 euro die we op het personeelsbudget moeten bezuinigen", licht de Loonse wethouder Joop Bisselink toe. "Het doet even pijn, maar dat zal maar van korte duur zijn", verwacht de wethouder.
Het schrappen van de kerstpakketten is in goed overleg met de Ondernemingsraad besloten, aldus Bisselink. "Het geld moet ergens vandaan komen. We hebben gekeken naar waar het 't minste pijn zou doen", zegt Bisselink. "Blijkbaar hechten mensen meer waarde aan hun zaken als verlofuren, de fietsregeling of de PC-regeling."
Volgens Joop Bisselink zijn er naar aanleiding van het besluit nog niet veel klachten binnen gekomen vanuit de ambtenaren. "Er is wel wát gereageerd, maar héél summier."

Labels:

BurgerBelang schrapt avond

KAATSHEUVEL - De wijkavond die de Loonse politieke partij BurgerBelang voor komende maandag had gepland, is afgeblazen wegens gebrek aan belangstelling. Tijdens de avond zouden door burgers ingestuurde culturele, maatschappelijke en sociale projecten gepresenteerd worden.

Uit alle projecten zou er één gekozen worden die de Straatprijs zou ontvangen. Daaraan was een bedrag van 500 euro gekoppeld. Maar er kwamen geen geschikte inzendingen. "We hebben 1.500 brieven verspreid. Dat was een gigantische klus. Maar er is niet één project uit voortgekomen", vertelt Cees Smulders, fractievoorzitter van BurgerBelang. "Wij hadden hoge verwachtingen, maar het heeft niet zo mogen zijn."

Hoe het zo heeft kunnen lopen, is voor Smulders ook een vraag. "Wellicht is er verwarring ontstaan met eenzelfde soort avond die de gemeente binnenkort organiseert." Een woordvoerster van de gemeente Loon op Zand laat weten dat 'er geen sprake is van een wijkavond vanuit de gemeente Loon op Zand'. "Wel is de afdeling Welzijn al enige tijd bezig met wijkgericht werken. Binnenkort is er in de wijk Draaiboom een avond over buurtpreventie." Volgens de woordvoerster is hierover contact geweest met BurgerBelang. Smulders: "Nadat bekend was gemaakt dat wij een avond organiseerden, heb ik de burgemeester gesproken. Maar ze hadden het plan van de gemeente wel wat beter met de raad mogen communiceren. Ik wist van niets."
Toch houdt Smulders zijn wijkavonden niet voor gezien. In het najaar volgt een nieuwe poging.

Labels:

Broeders terug in politiek

Kaatsheuvel - De Loonse wethouder Jacques Broeders is kandidaat voor het voorzitterschap van Gemeentebelangen. Broeders was 13 jaar wethouder in Loon op Zand en twee jaar in Vught. In de krant van vandaag doet Broeders, die nog gekozen moet worden een opmerkelijke uispraak. Hij vraagt zich af of Loon op Zand wel bestaansrecht heeft, gezien de financiele siuatie. Sjaak is TERUG, we kunnen on op gaan maken voor het debat!

Labels:

zaterdag, april 28, 2007

Loon op Zand gaat de openbare orde en veiligheid verbeteren

door Jan in 't Groen

Zaterdag 28 april 2007 - KAATSHEUVEL - De gemeente Loon op Zand gaat meer doen aan de openbare orde en veiligheid. "Die hebben we nu niet op orde", aldus burgemeester Ria van Hoek. "Voor handhaving vanuit de gemeente hebben we geen menskracht. De politie zegt terecht dat het niet alleen een zaak is van hen."

Zo reageerde Van Hoek donderdagavond in de raadscommissie ABZ op vragen van Peter Flohr (PvdA). Hij wilde van haar weten of de gemeente maatregelen neemt om het vandalisme en overlast in het centrum van Kaatsheuvel aan banden te leggen. Volgens de burgemeester ligt daar een gezamenlijke taak voor de gemeente, de jongerenwerkster en de politie. Er is een vacature uitgezet voor een manager openbare orde en veiligheid. In het najaar gaat een stagiaire de horeca tegen het licht houden.
De PvdA en de VVD vinden dat Ons Café in Kaatsheuvel te hard wordt aangepakt voor de problemen die zich buiten het café hebben afgespeeld. Volgens hen veroorzaken ook shoarma- en friteszaken overlast, en niet alleen bezoekers van Ons Café. "Gelijke monniken, gelijke kappen. Als u voor Ons Café een exploitatievergunning wilt afgeven om de overlast beter te beheersen, moet u dit voor alle horecaondernemers doen", aldus Jacky Smit (VVD). Volgens Van Hoek geeft een exploitatievergunning voor élle horecaondernemers veel te veel rompslomp. Zij zegde toe om te bekijken of het bestaande horecaconvenant bijstelling behoeft.

>>Voor bestrijden van overlast en vandalisme in de gemeente Loon op Zand moeten gemeente, politie en jongerenwerk de handen ineen slaan, aldus burgemeester.

Labels:

vrijdag, april 27, 2007

Airco beheerst leven bewoners

KAATSHEUVEL Een stofzuiger of een föhn dichtbij je oor. Volgens buurtbewoners moet de flinke airconditioning-installatie op het dak van het Kaatsheuvelse kantoorgebouw Het Hoefijzer, tegenover de Efteling, ongeveer zo klinken.
"Het is een heel irritant geluid", zegt Jan Pullens, die vanuit zijn tuin op de airco kijkt. "Als-ie aangaat, moeten we de tv harder zetten. Als-ie uitgaat, denk je: wat een rust."
Ook Piet van Beers, die op pakweg 25 meter van de installatie woont, heeft last van de airco. "Het is een vervelend geluid dat je iedere dag moet horen. Regelmatig gaat-ie aan en uit. Volgens ons kunnen ze er best iets aan doen, bijvoorbeeld door afscherming."
Pullens is al jaren bezig om iets aan het harde geluid van de airco te doen.
Contacten met de bouwer en mede-eigenaar van het pand, aannemer Hoefnagel uit Sprang-Capelle, en de gemeente hebben tot op heden niets opgeleverd.
Sterker: Pullens verwijt wethouder Joop Bisselink dat hij hem aan het lijntje houdt. Zo zou de wethouder verschillende afspraken niet zijn nagekomen. "Hij heeft gezegd dat het voor 1 maart opgelost zou zijn." Ook Jany van Tol ergert zich aan het geluid. "Het is een heel storend, naar geluid. Het liefste zou ik hebben dat dat ding 's avonds niet aan zou staan.
Maar zoals gewoonlijk krijg je geen poot aan de grond. Het is gewoon een machtsspelletje van Hoefnagel. Die heeft vriendjes in de politiek."
Wethouder Bisselink erkent dat de airco een vervelend geluid verspreidt.
"Maar het valt binnen de geluidsnorm. Pas als de airco na elf uur 's avonds aan gaat, en dat door twee van onze medewerkers wordt vastgesteld, kunnen wij optreden." Bisselink zegt nooit toezeggingen te hebben gedaan. "Ik kan alleen mijn best doen, maar ben geen eigenaar." Volgens de wethouder is Hoefnagel aan het bekijken of er een scherm geplaatst kan worden om de geluidsoverlast tegen te gaan. Hoefnagel kan dat niet bevestigen. "Een scherm helpt volgens mij niet. En wij voldoen aan alle regels."

Labels:

woensdag, april 25, 2007

Loonse politiek raakt verhit bij afwezigheid zieke wethouder

Kaatsheuvel - In de commissie welzijn, zorg en sociale zaken zijn oppositie en coalitie met elkaar in aanvaring gekomen. Commissievoorzitter Cees van de Ven bevond zich in het middelpunt van de strijd. Aanleiding was het besluit van de coalitiemeerderheid om de stand rond welzijnsinstelling Triangel van de agenda te halen. Gemeentebelangen, CDA en Lijst Loon op Zand zagen het nut niet in van een discussie in afwezigheid van een zieke wethouder Wim Aussems (Gemeentebelangen) "Deze vergadering slaat elke vorm van discussie dicht"reageerde Peter Flohr van de PvdA boos. Cees van de Ven, zelf als GroenLinks-raadslid en behorend tot de oppositie, lukte het niet om als voorzitter de coalitie toch tot een discussie te brengen. Die poging leidde weer tot felle kritiek op zijn functioneren vanuit het coalitieblok. De hoog oplopende discussie was het gemeenteraadslid Leon van Boxtel (Gemmentebelangen) aanleiding om de vergadering voortijdig te verlaten. "Het wordt steeds erger. We luisteren niet naar elkaar en de voorzitter zit zelf gewoon politiek te bedrijven". Van de Ven is zich van geen kwaad bewust. "Ik heb als onafhankelijk voorzitter geopereerd. Die mag in het duale stelsel zeggen dat er geen wethouder nodig is om onderling te discussieren. Ik heb me aan de spelregels gehouden en zeker niet aan partijpolitiek gedaan"

Labels:

maandag, maart 26, 2007

Kaatsheuvel: Burger belang gaat de wijk in.

Een dezer dagen valt bij de bevolking van Kaatsheuvel - West het volgend schrijven in de brievenbus:

Sinds de laatste Gemeenteraadsverkiezingen is er een nieuwe politieke groepering ontstaan. De fractie Burger Belang. Fractievoorzitter is Cees Smulders. Hij wordt in zijn werkzaamheden bijgestaan door twee burgercommissieleden, t.w. Gerrit Snoeren en Roel Teunissen.
Gezamenlijk gaan wij het nu eens echt anders doen. Ons drijft het belang van alle burgers in de Gemeente Loon op Zand. Landelijk gezien is ‘burgerparticipatie’, met andere woorden, het vergroten van de invloed van de burgers, een steeds belangrijker geworden onderdeel binnen alle maatschappelijke verhoudingen. De fractie Burger Belang ziet dat onvoldoende terug in onze Gemeente. Daarom lanceert de fractie Burger Belang een nieuw initiatief: De Straatprijs.
Deze geldprijs geeft buurtbewoners met een initiatief op sociaal, maatschappelijk of cultureel gebied de kans dat initiatief uit te voeren met een geldbedrag van maximaal € 500,00 van de fractie ‘Burger Belang’!
Een Voorbeeld:
U besluit met uw straat de onderlinge band te versterken. Voor uw huis bevindt zich gemeentelijk groen. U vraagt bij de Gemeente aan of u daar een jeu de boules baan mag aanleggen. Na goedkeuring gaat u samen aan de slag. Als de klus geklaard is spreekt u af om een ‘straatcompetitie’ te spelen.
Hoe komt u nu in aanmerking om deze Straatprijs in de wacht te slepen?
Het enige wat men daarvoor moet doen is samenkomen met een aantal bewoners van uw straat. Ideeën met elkaar te bespreken. Dit huis aan huis verspreide aanvraagformulier in te vullen en af te geven bij Ad van Beers, Diepenbrockstraat 26, Kaatsheuvel.
De sluitingsdatum van uw inzending is op 30 april! Op 7 mei aanstaande is de start van de eerste wijkbijeenkomst in de wijk ‘WEST’, in het Clubhuis van Postduivenvereniging KPV Kaatsheuvel, Amerikastraat 20, (naast Imabo Jac Klijn), inloop vanaf 19.30 uur en aanvang om 20.00 uur. Een kopje koffie of thee en één consumptiebon per persoon zijn uiteraard voor onze rekening! Wij hopen dat u in grote getalen zult reageren! Met elkaar en voor elkaar!
Op 7 mei zullen alle initiatiefnemers hun project of plan aan alle aanwezigen komen uitleggen. Elke presentatie duurt hooguit vijf minuten. Na alle presentaties zal door alle aanwezigen één project of plan worden uitgekozen.

Labels:

zaterdag, maart 24, 2007

Loonse raadsfracties krijgen geld voor ondersteuning.

Loonse raadsfracties krijgen geld voor ondersteuning.

Door Jan in ‘t Groen

De zeven Loonse raadsfracties krijgen elk 1.000 euro plus 100 euro per raadszetel voor ondersteuning van het raadswerk. De grootste partij, Gemeentebelangen ontvangt een bedrag van 1.600 euro, een eenmansfractie zoals Lijst Loon op Zand 1.100 euro. Het geldbedrag is bedoeld voor ondersteuning van het raadswerk. Fracties kunnen bijvoorbeeld een notulist aantrekken of de zaalhuur van een vergaderruimte betalen. Naast de vergoeding kan elke fractie minimaal 30 uur plus 10 uur per jaar een beroep doen op een ambtenaar voor ondersteuning. De controle van de besteding van het geldbedrag en de uren ligt bij de griffier. Wethouder Hans Waijers (financiën) moest het besluit van de raadscommissie slikken. “Ik heb er geen budget voor, maar U bent als raad nu eenmaal bevoegd om ergens geld voor uit te trekken”.

Labels:

donderdag, maart 08, 2007

CDA veruit grootste partij

Kaatsheuvel - Het CDA is de grootste parij geworden bij de Statenverkiezingen. De partij behaalde 2696 stemmen. Tweede is de VVD met 1393 stemmen en derde de SP met 1248 stemmen. Het opkomstpercentage was ruim 42 %. De PvdA haalde 1059 stemmen.

Labels:

dinsdag, maart 06, 2007

Hans Bogaard heeft zijn draai gevonden


Hans voelt zich prima thuis bij de Partij voor de Dieren. Gelukkig maar.

Labels:

maandag, maart 05, 2007

Burger Belang start met “Straatprijs”

Sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen is er een nieuwe politieke groepering ontstaan. De fractie Burger Belang. Fractievoorzitter is Cees Smulders. Hij wordt in zijn werkzaamheden bijgestaan door twee burgercommissieleden. Gezamenlijk gaan zij het nu eens echt anders doen. “Ons drijft het belang van alle burgers in de Gemeente Loon op Zand”, aldus Smulders. Volgens de fractie is landelijk gezien ‘burgerparticipatie’, wat staat voor het
vergroten van de invloed van de burgers, een steeds belangrijker onderdeel geworden binnen alle maatschappelijke verhoudingen. Volgens Burger Belang is dit onvoldoende terug te zien in de Gemeente Loon op Zand, en heeft nu een nieuw initiatief gelanceerd, namelijk “De Straatprijs”. Deze geldprijs geeft buurtbewoners met een initiatief op sociaal, maatschappelijk of cultureel gebied de kans hun idee waar te maken met een schenking van maximaal € 500,00 van de fractie ‘Burger Belang.

Een Voorbeeld:
U, als inwoner, besluit met uw medebewoners de onderlinge band te versterken. Voor uw huis bevindt zich stuk gemeentelijk groen. U vraagt bij de gemeente aan of u daar een jeu de boules baan mag aanleggen. Na goedkeuring gaat u samen aan de slag. Als de klus geklaard is spreekt u af om een ‘competitie’ te spelen. Burger Belang sponsort geen feesten. Het gezamenlijk aanleggen van een jeu de baan moet de saamhorigheid in de straat bevorderen.

Hoe komt u nu in aanmerking voor de Straatprijs?
Het enige wat U moet doen is samenkomen met een aantal bewoners van uw straat en ideeën met elkaar bespreken. Een deze dagen ontvangen de straten van Kaatsheuvel-West een formulier in de bus. Dit aanvraagformulier dient U te vullen en af te geven bij Ad van Beers, Diepenbrockstraat 26, Kaatsheuvel. De sluitingsdatum van inzending is 30 april 2007.
Op 7 mei aanstaande is de start van de eerste wijkbijeenkomst met de ideeën van Kaatsheuvel- West, in het gebouw van de Westkant, aan de Vossenbergselaan. De aanvang is 20.00 uur. Een kopje koffie of thee en één consumptiebon per persoon zijn voor rekening van Burger Belang, die hoopt op een massale deelname. Op 16 april zullen alle initiatiefnemers hun project of plan aan alle aanwezigen komen uitleggen. Elke presentatie duurt hooguit vijf minuten. Na alle presentaties zal door alle aanwezigen één project of plan worden uitgekozen

Labels: